Държавна Опера - Пловдив
Форум
 
 Въпроси/ОтговориВъпроси/Отговори   ТърсенеТърсене   ПотребителиПотребители   Потребителски групиПотребителски групи   Регистрирайте сеРегистрирайте се 
 ПрофилПрофил   Влезте, за да видите съобщенията сиВлезте, за да видите съобщенията си   ВходВход 

Из европейската оркестрова практика

 
Създайте нова тема   Напишете отговор    Държавна Опера - Пловдив Форуми -> Клюкарник
Предишната тема :: Следващата тема  
Автор Съобщение
Petracho



Регистриран на: 06 Дек 2004
Мнения: 235

МнениеПуснато на: 04 Февруари 2009 18:15    Заглавие: Из европейската оркестрова практика Отговорете с цитат

Отдавна се каня да споделя някои неща, които научих по време на турнето ни в Белгия, гостувайки на роднини в Брюксел, но събития, които случиха междувременно, и за които си запазвам правото да (не) пиша и (не) коментирам по-нататък във времето, ме отклониха от тези ми намерения.
За тях ме подсети заповедта на г-н Димитров за щрихите, окачена на информационното табло в ОФД-то, и която приветствам.

За какво става въпрос:

Ще започна с любимата си тема за нотния материал.

И братовчедка ми и съпругът и са оркестранти (цигулари).
У тях видях много хубави оркестрови щимове размер B4 (предполагам - със сигурност не бяха нито А4, нито А3) - чисти, нови (чисто нови), подвързани със спирала. Имаше един неподвързан и размер А4, според моите разбирания прекрасен печатен щим на "Петрушка", за който братовчедка ми каза, че е недобър материал (заради размера). Оказва се, че нотния материал им го изпращат по пощата предварително без значение дали си го свирил или не, като това са преснимани (ксерокопирани) щимове. Така запазвали оригиналните от изгубване. Не всички оркестри ги пращали по пощата, но навсякъде предварително ти подготвяли комплект преснимани и подвързани щимове за самоподготовка - само отиваш да си го вземеш. И това е седмици и месеци преди да започнат репетициите.

Нещо във връзка с гореспоменатата заповед за щрихите.
В операта "La Monnaie", където работи съпругът на братовчедка ми, концертмайсторът е готов с щрихите около 3 месеца преди започването на репетиционния процес на дадена постановка. Оставя си щима в канцеларията, от където другите водачи на щрайха го взимат и оправят своите щрихи съобразно неговите, след което и те връщат щимовете си в канцеларията. Оттам нататък имало двама души на щат, които нанасяли промените по всички останали щимове.

В "La Monnaie" на всеки две години нов фрак, панталон, две ризи, обувки.
Нещатните оркестранти (т.нар. попълнения) могат да представят фактура (до някаква определена сума) за закупено концертно облекло. И отделно за консумативи. Консумативите има са както е регламентирано при нас - комплект струни, косми за лък и един колофон за една година. Оттам нататък си купуваш сам.

И нещо, което не ми хареса: там нямаш право да пишеш пръсти по нотите, за да не се обърква "другарчето"...
Но предполагам, че дългото време, което ти се дава за самоподготовка, както и добрите нотни материали много спомагат за това.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Petracho



Регистриран на: 06 Дек 2004
Мнения: 235

МнениеПуснато на: 23 Февруари 2009 17:41    Заглавие: Отговорете с цитат

vivaviola написа:
Оригинал и много добро копие.


И ние си имаме оригинали.
В буквалния смисъл.
С антикварна стойност... Very Happy
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Покажи мнения от преди:   
Създайте нова тема   Напишете отговор    Държавна Опера - Пловдив Форуми -> Клюкарник Часовете са според зоната GMT + 2 Часа
Страница 1 от 1

 
Идете на:  
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети


Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group
Оперно-филхармонично друвество - Пловдив